Pokalbis naktį
2018 03 08

Golden Parazyth muzikos ir erdvės filosofija

Kitokia muzika bažnyčiose, pievose, pelkėse ir soduose.

Rūta Giniūnaitė

Dovaldės Butėnaitės nuotraukaDovaldės Butėnaitės nuotrauka


Amerikiečių roko legendų Talking Heads vokalistas David Byrne savo knygoje „How music works“ (liet. „Kaip veikia muzika“) rašo, jog mes nevalingai ir automatiškai kuriame turinį tam tikroms vietoms ir erdvėms, o ne bandome pritaikyti erdves kūrybai. Pavyzdžiui, paveikslus tapome iškart galvodami, kad kabinsime juos ant estetiškos baltos sienos. Arba juodos. Kurdami muziką irgi įsivaizduojame, ar ji skambės naktiniame klube ar nacionalinėje filharmonijoje.

Toks erdvės ir muzikos santykis neginčijamas ir natūralus, sako lietuviškos elektroninės muzikos vėliavnešys, Golden Parazyth vokalistas, meno ir gamtos mylėtojas Giedrius Širka, pakvietęs susitikti jaukioje grupės studijoje. Kur? Neišduosiu, nes paskui gali išnykti ta magija, kurią jaučiau medinėmis lentelėmis iškaltoje ir nuotraukomis nukabintoje grupės oazėje, pilnoje gitarų, aparatūros ir arbatos.

Su grupės vokalistu nesikalbame apie grupės susikūrimą ar jos istoriją. Šnekamės apie mylimas vietas ne tik koncertams, bet ir širdžiai.

Melancholiškieji parazitai

Kai paklausiu, ar kurdamas muziką Giedrius iškart tapatina dainas su tam tikra erdve, kurioje jos bus atliekamos, jis greitai ir energingai išpyškina: pirmiausiai reikia galvoti ne apie vietą, bet apie jausmą.

„Jausmas automatiškai pritraukia erdvę. Ir jei kuri jaukesnę širdžiai muziką, tai ir vietos suvokimas atsiranda. Kai muzika sulėtėja, tampa sunkiau ją groti arenose ar stadionuose. Ten muzika juk kitokia. Kai groji stadione baladę, turbūt „neužkabinsi“ visos publikos kaip su šokių muzikos hitu, bet paadaptavęs tą kūrinį gali gerai sugroti“, – sako G. Širka.

 Golden Parazyth koncertas Šv. Kotrynos bažnyčioje

Golden Parazyth muzika pastaruoju metu tapo daug ramesnė ir pripildyta melancholijos. Pašniukštinėjusi dabar jau beveik visos įmanomos rasti informacijos šaltinį, numylėtąjį  feisbuką, radau tokią pašnekovo mintį: „Gyvenu smagų gyvenimą, bet dainas liūdnas rašau“. Suraukiau antakius. Kodėl?

Todėl, kad viduje yra kažkoks kitas Giedrius, kuris tai daro, sako Golden Parazyth vokalistas: „Gal kai gyvenime išsidžiaugi, tai kūrybos metu puoli į melancholiją? Nežinau. Gal kažkokia pusė atsiskleidžia tada, kai pradedi kurti. Bet neslėpsiu, man patinka kurti liūdnas dainas, jos priverčia suklusti, palieka kažką gilesnio tavyje“.

Bažnyčiose, pievose, pelkėse, soduose

Lapkritį grupė surengė du pasirodymus Šv. Kotrynos bažnyčioje, kurie sekė vienas po kito. Tiesiogine ta žodžio prasme. Atmosfera tokioje intymioje ir sakralinėje aplinkoje visada priverčia klausytojus jausti pagarbą atlikėjams ant scenos, įsitikinęs Giedrius. Todėl nusprendę surengti koncertą vietoje, kur visos vietos sėdimos ir melomanai intelektualesni nei įprasta, visiškai nesijaudino – jautėsi tvirtai, savo vietoje.

„Turėjome komandą, kuri padarė nuostabų darbą – šviesos, garsas. Kai žiūrovai susirenka į tokią erdvę, jie yra įpareigoti klausytis, nepertraukti muzikanto minties gijos, neišleisti nei garselio. Nesinori net telefono išsitraukti. Tas labai džiugina, nes muzikantas gali išsakyti savo slapčiausias ir tyliausias mintis“, – koncertą Vilniaus širdyje prisimena muzikos kūrėjas.

Golden Parazyth gerbėjai jau prieš kurį laiką pastebėjo, kad grupė išsiskiria savo vietos parinkimu live pasirodymams ir muzikiniams klipams. Štai, pavyzdžiui, dainos „Supasi Supasi“ gyva versija buvo įrašyta Šilėnų pelkėje, o „There‘s No Past“ – Vilniaus Universiteto botanikos sode. Tokį pasirinkimą Giedrius aiškina paprastai: gamta yra visko pradžia ir pabaiga, be to, ji daug vizualesnė už daugelį miesto lokacijų.

 Golden Parazyth – Supasi Supasi (Live version)

Anot jo, groti gamtoje yra nenusakoma patirtis: „Pavyzdžiui, pelkės – juk tai yra natūrali, žmogaus nepakeista gamta. Kai stovi ten vidury nakties, muzika kitaip skamba, jausmas kitoks. Tada ir pačiam norisi būti ramesniam, įsijausti į aplinką. Atsiranda įdomus dainos ir aplinkos santykis. Atrodo, kad vaizdiniui kuri garso takelį“.

Muzikantas visai nejuokaudamas priduria, kad jeigu nepasiseks dabartinė karjera, susikraus daiktus ir vyks į kaimą būti kuo arčiau gamtos. Visiškai rimtai.

O gal koncertą ant stogo?

Beprotiškų pasirodymų muzikos istorijoje būta daug. Štai, kad ir alternatyvaus roko grupė „30 Seconds to Mars” savo dainą „A Beautiful Lie“ klipą įrašė Antarktidoje (!!!), arba švelnioji Katie Melua, surengė koncertą 300 metrų gylyje Šiaurės jūroje.

Grupė apie tokias keistenybes negalvoja, bet Giedrius prisipažįsta turintis svajonę surengti slaptą koncertą jaukioje aplinkoje mažai publikai. Pavyzdžiui, bibliotekoje ar kavinukėje trisdešimčiai užsiregistravusių žmonių.

 Golden Parazyth – There’s No Past Vilniaus Botanikos sode

Pavasarį grupė surengs koncertą Vilniaus kongresų rūmuose – tai bus svarbiausia šį sezoną „Golden Parazyth“ muzikos paragavusi erdvė. O kaip su arenomis, kurios vis dažniau kitiems tampa „geros grupės“ rodikliu?

Nei Giedriui Širkai, nei Aurimui Vilkišiui – kitam grupės Golden Parazyth nariui – to nereikia. „Turbūt reikėtų dainuoti kažką lengvo, kad galėtum rinkti arenas. Jeigu mes Lietuvoje galime rengti tokius koncertus, kokius rengiame dabar, tai yra maksimalu. Svajoti rinktis arenas yra visai kas kita, turi eiti ir skleisti žinią apie save, stumti lengvesnį turinį auditorijai. Bet perlipti per save tokiems žmonėms kaip mes – neįmanoma“, – pasakoja vokalistas.

Ir kai sugrįžta iš koncertų ir darbų, kur reikia rasti tą ramybę, klausiu Giedriaus. O jo ramybė dabar – kūryba.

„Nežinau, kuriu be perstojo. Būna, kad per naktį ar per dieną sukuriu penkias dainas. Tos muzikos nuolatos yra daug. Kūryboje randu viską. Dabar toks periodas, kai suprantu, kaip viską reikia daryti ir kol kas tai mane žiauriai veža“, – šypsodamasis savo ramybės filosofiją dėsto pašnekovas.

Turbūt atėjo auksinis „Golden Parazyth“ amžius, nusijuokiu ir paskutinį kartą akimis apžiūriu medžiu iškaltą studiją. Gamta nuo grupės niekur nedingsta – ji ir muzikoje, ir (ne)pilkoje kasdienybėje.



PODKASTAI

REKOMENDUOJAME